07 mei 2013

Nederlanders kopen vaker fairtrade levensmiddelen

Ondanks de crisis neemt de aankoop van fairtrade producten in Nederlandse huishoudens toe. In 2012 was er een groei van 8 procent vergeleken met het jaar ervoor. Meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens koopt per jaar één of meerdere fairtrade levensmiddelen.

Ook blijken de Nederlandse huishoudens vaker en meer fairtrade levensmiddelen te kopen, ze geven er meer aan uit dan in eerdere jaren. De groei is onder andere te danken aan een breder fairtrade assortiment in de supermarkten.

Onderzoek NCDO

Deze resultaten komen uit representatief onderzoek van NCDO, in samenwerking met GfK, naar aankoopgedrag van fairtrade levensmiddelen onder 6.000 huishoudens. NCDO is het Nederlandse kennis- en adviescentrum voor burgerschap en internationale samenwerking. De onderzochte levensmiddelen betreffen producten met Fairtrade/Max Havelaar-keurmerk en producten van Fair Trade Original. Deze producten zijn onder meer te koop in supermarkten en Wereldwinkels.

Supermarkten

In 2012 werd 90% van de totale fairtrade-omzet door supermarkten behaald. Van de supermarktformules heeft Albert Heijn met 29% van de bestedingen het grootste marktaandeel. Inkooporganisatie Superunie maakte de grootste groei door. Vooral bij de categorieën fruit (+24%), vruchtensappen (+24%) en culinaire producten zoals kruiden en sauzen (+23%) valt op dat meer huishoudens in het afgelopen jaar fairtrade zijn gaan kopen. Andere eerlijke producten die in 2012 door meer huishoudens gekocht werden zijn wijn (+17%), chocoladeproducten (+11%), koffie (+9%) en thee (+2%). Chocolade heeft met 30% het hoogste percentage fairtrade kopende huishoudens.

Profiel

In 2012 kochten relatief veel 65-plussers en jongeren tot 30 jaar fairtrade levensmiddelen ten opzichte van levensmiddelen in het algemeen. Ook alleenstaanden, mensen uit de Randstad en mensen uit de hogere sociale klassen zijn oververtegenwoordigd binnen de groep fairtrade kopers.

Bron: Voeding Nu